Een goede employee journey, die bijdraagt aan meer wendbaarheid binnen en dóór HR, is ADREM. Dat wil zeggen:
- Aandachtig
- Daadkrachtig
- Ritmisch
- Evalueerbaar
- Manageable (behapbaar)
Allereerst verdient een goede employee journey aandacht. In de waan van de dag is het soms best moeilijk om tijd en aandacht vrij te maken voor verbeteringen van meer generieke aard. De salarisadministratie moet immers nog gedaan, er staan nog verschillende vacatures open en het contract met de leasemaatschappij moet ook herzien worden. Toch kan aandacht voor meer overkoepelende verbeteringen van de employee journey, ervoor zorgen dat operationele taken minder tijd vergen of op een andere manier voorzien kunnen worden.
Daadkracht houdt in dat het niet bij mooie plannenmakerij kan blijven. Indien de employee experience transparant gemaakt is en de eerste verbeteringen gedefinieerd, is het zaak zo snel mogelijk tot uitvoer over te gaan. Alleen zo kan (snel) gekeken worden of de actie het gewenste effect heeft.
Een employee journey is ritmisch. De onderdelen uit de journey zijn nooit “af” te noemen en verdienen het om met zekere regelmaat opnieuw bekeken te worden. Niet alleen indien er een verbetering gaande is, maar ook wanneer er op dit moment geen veranderingen optreden. Om gezond te blijven is een regelmatige check-up van belang.
Onderdelen van de employee journey zijn zo omschreven, dat ze evalueerbaar zijn. De impact van het verbeteren van het opleidingstraject voor (junior) softwareontwikkelaars, heeft misschien niet direct een vergroting van de bedrijfbrede eNPS tot gevolg, maar kan wél meetbaar verschil maken voor de tijd waarin nieuwe ontwikkelaars daadwerkelijk code naar productie kunnen zetten (en daarmee van waarde kunnen zijn voor de organisatie).
Tot slot zijn de onderdelen van de employee journey Manageable oftewel behapbaar. Om zowel daadkrachtig als evalueerbaar te zijn binnen de employee journey, zal er onderscheid gemaakt moeten worden in segmenten. Het verbeteren van de onboarding van service medewerkers, kan totaal verschillen van de verbeteringen voor onboarding van management trainees. Door te streven naar verbeteringen die ‘voor iedereen’ werken, verliezen we juist aan efficiëntie en effectiviteit.
Aan de slag
Het opstellen van een goede employee journey die ADREM is, doe je in vijf stappen:
- Definieer kernwaarden
- Definieer mijlpalen
- Verrijk employee journey met data
- Bepaal en prioriteer verbeteringen
- Evalueer regelmatig
Om de employee journey te voorzien van de meest rijke informatie, is het goed om deze stappen te doorlopen met een brede afspiegeling van de organisatie. Dus niet alleen aan de slag met collega HR-professionals, maar juist ook met medewerkers en leiderschap. Wie weet zelfs met mensen van buiten, die mogelijk over niet al te lange tijd bij jullie employee journey willen aansluiten.
De employee journey beslaat vier kwadranten van ontwikkeling; de ontwikkeling van het individu, ontwikkeling van cultuur, ontwikkeling van de organisatie en de ontwikkeling van het lerend vermogen. Daarmee is iedereen verantwoordelijk voor een heldere, zichzelf steeds ontwikkelende employee journey. Niet alleen HR professionals, maar ook de medewerker zelf. HR kan er voor zorgen dat iedereen betrokken is en blijft bij het leveren van de mooiste medewerkerervaring die er is!
De employee journey is één van de zes tools die worden beschreven in het boek Toolkit voor agile talentontwikkeling.